جلوگیری از دانلود ویدیو از وب سایت


"چگونه از دانلود ویدیو جلوگیری کنیم؟" این یک نگرانی بزرگ برای هر پلتفرم ویدیویی و یا هر فردی است که به دنبال درآمدزایی از ویدئوهای خود می باشد. 

بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که اخیراً با یک مشتری روبرو شده ایم.  یک موسسه آموزشی برنامه نویسی آنلاین که دوره های برنامه نویسی بصورت ویدئوهای از پیش ضبط شده را در پلت فرم خود ارائه می کنند و دارای دوره های محبوبی هم هستند، پس از ارائه اولیه دوره ها با اقبال خوبی مواجه شده ولی متاسفانه آنها شاهد کاهش شدید تعداد ثبت نام ها و بازدید از دوره های محبوب خود بودند. پس از مدتی جستجو، تیم آنها متوجه شد که برخی از محتوای محبوب آنها لو رفته و در در بین دانشپذیران بصورت غیر فانونی دست به دست شده است. 

بله ویدیوهای آنها توسط برخی از کاربران با استفاده از ابزارهای آنلاین، دانلود و سپس با دیگران به اشتراک گذاشته می شد. از آنجایی که یک دوره محبوب بود، تقاضای زیادی داشت و ویدیو همچنان توسط کاربران به اشتراک گذاشته و دانلود می شد. این متاسفانه یک چرخه پیوسته از اشتراک گذاری ویدیو ایجاد می کند و دیگر قادر به قطع این چرخه نخواهید بود. از این روی این اتفاق روی بازدیدهای ویدیویی آینده آنها و ثبت نام در این دوره ها تأثیر گذاشت. در نهایت به حدی رسید که کشش دوره در وب سایت بسیار کاهش یافت. 

بنابراین وقتی آنها با ما تماس گرفتند، این بزرگترین نگرانی آنها بود. حتی با وجود اینکه برخی از دوره‌های آموزشی بصورت غیر قانونی دانلود شده بود، آنها مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی داشتند. برای آنها بسیار مهم بود که مطمئن شوند که ما می توانیم در محافظت از ویدیوها به آنها کمک کنیم. 

ما توانستیم به آنها کمک کنیم و جلوی دانلود غیرمجاز ویدئوهای انها را بگیریم و آنها توانستند رشد 100 درصدی افزایش درآمد را تجربه کنند. 

در این مقاله، دریابید که چگونه سامانه لایو استریم ایران به آنها در جلوگیری از سرقت ویدئویی کمک کرد. همچنین، چه روش های دیگری برای جلوگیری از دانلود ویدیو وجود دارد. 

پس بیایید شروع کنیم!

3 راه برای جلوگیری از دانلود ویدیو 

جلوگیری از دانلود ویدیو مطمئناً یک نگرانی اصلی برای پلتفرم های ویدیویی است. اگر شما قصد دارید از ویدئوهای خود کسب درآمد کنید و همزمان از محتوای خود هم محافظت نمایید با این سه راه مختلف می توانید از دانلود ویدیو جلوگیری کنید:

  • رمزگذاری ویدیوهای خود برای جلوگیری از دانلود ویدیو
  • استفاده از واترمارک در ویدیوهای خود برای مهار و شناسایی منبع نشت
  • استفاده از فناوری رمزگذاری DRM برای محافظت از ویدیوها

 

با استفاده از استریم و رمزگذاری ویدیو

امن ترین گزینه در حال حاضر ترکیبی از پخش استریم فایل های ویدئویی به علاوه افزودن رمزگذاری ویدئو است. 

یک سطح بالاتر دیگر برای جلوگیری از دانلود ویدیو، استفاده از رمزگذاری ویدیو به همراه پروتکل‌های استریمینگ است. همانطور که از نام آن پیداست، با رمزگذاری ویدئو، فایل های ویدئویی رمزگذاری می شوند تا هرکسی که رمز فایل ویدئویی نداشته باشد، نمی تواند به فایل دسترسی پیدا کند. حتی اگر کسی فایل را دانلود کند، یک فایل حاوی ابهام دریافت می کند. دسترسی به این فایل ها فقط با کمک کلید رمزگذاری امکان پذیر است. 

یکی از پرکاربردترین پروتکل های استریمینگ رمزگذاری شده HLS-E است. HLS با رمزگذاری AES 128. HLS به طور گسترده در دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه استفاده می شود. اگرچه توسط اپل توسعه یافته است، اما به طور گسترده ای فراتر از دستگاه های اپل در دستگاه هایی مانند اندروید، مرورگرهای کروم و غیره استفاده می شود. می توان از آن برای پخش زنده و ویدیوهای ضبط شده استفاده کرد. 

استفاده از واترمارک ویدیویی یا DRM Text

اگرچه واترمارک ویدیو عملاً کسی را از دانلود ویدیو باز نمی دارد. اما کاری که انجام می دهد این است که هر کسی را از دانلود و اشتراک گذاری ویدیو با شخص دیگری منصرف می کند. 

با واترمارک ویدیو، جزئیات کاربران مانند آدرس ایمیل، آدرس IP، نام و شماره تلفن را می توان به عنوان یک پوشش در ویدیو درج کرد. در صورت انتشار غیر مجاز ویدیو، می‌توانید منبع پخش کننده را شناسایی کنید. 


استفاده از رمزگذاری DRM (مدیریت حقوق دیجیتال)

رمزگذاری ویدیو یک راه عالی برای جلوگیری از دانلود ویدیو است، اما این روش پاشنه آشیل خاص خود را نیز دارد. اگرچه خود رمزگذاری نمی تواند شکسته شود، ولی کلید رمزگذاری می تواند به راحتی توسط کاربر متخصص پیدا شود. سپس می توان از این کلید رمزگذاری برای دسترسی به ویدیو استفاده کرد و در نتیجه ویدئوها را رمزگشایی کرد.

به عبارت ساده تر، شما اساساً در را با یک قفل پیشرفته قفل می کردید، اما سپس کلید را زیر پادری نگه می داشتید. هر کسی که می داند کجا باید به دنبال کلید بگردد می تواند به راحتی بدون تلاش زیاد وارد خانه شما شود. 

رمزگذاری DRM راه حلی است که این ضعف را برطرف می کند و عملاً دسترسی افراد غیرمجاز به کلید را غیرممکن می کند. دانلود کامل ویدیو را غیرممکن می کند. با DRM، کلید رمزگذاری در پشت جعبه سیاه یا CDM (ماژول رمزگشایی محتوا) پنهان می شود، که هیچکس نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند. برای دسترسی به کلید به درخواست مجوز drm از سرور drm نیاز دارید. این از کلید شما محافظت می کند زیرا بدون مجوز مناسب نمی توانید به کلید رمزگذاری و در نتیجه ویدیو دسترسی پیدا کنید. 

از آنجایی که DRM های مختلف از دستگاه ها و مرورگرهای مختلف پشتیبانی می کنند، اگر می خواهید از دانلود ویدیو در آن مرورگرها جلوگیری کنید، باید همه آن DRM ها را برای اطمینان از پخش روی همه مرورگرها و دستگاه ها، پیاده نمایید. 

در حال حاضر سه راه حل اصلی DRM وجود دارد که باید از آنها برای جلوگیری از دانلود ویدیو در اکثر مرورگرها و دستگاه ها استفاده کنید. 

Google Widevine DRM - از دسکتاپ/لپ تاپ (ویندوز، مک، لینوکس) کروم، فایرفاکس، اج ماکروسافت پشتیبانی می کند. Android Chrome، Edge، Android TV، Android TV، Chromecast.
Apple Fairplay DRM – از Mac Safari، IOS Safari، IOS App پشتیبانی می کند.

 Microsoft PlayReady DRM - که از اکثر دستگاه ها  و مرورگرها پشتیبانی می کند.


این سه رمزگذاری DRM برای جلوگیری از دانلود ویدیو برای شما کاملا ضروری هستند و باید از محتوای شما در برابر دزدی محافظت کنند. 

متاسفانه این سه سرویس عالی در زمان نگارش این مقاله برای ایران تحریم است.

انتخاب یک ارائه دهنده راه حل میزبانی ویدیو DRM
راه‌اندازی پلتفرم استریمینگ ویدیو مجهز به DRM خود می‌تواند واقعاً مشکل باشد. باید زیرساخت کامل ویدیوی خود را توسعه دهید، و برای اطمینان از تجربه کاربری خوب، مدام باید روی آن کار می کنید. برای استفاده از Widevine DRM و Fairplay DRM و PlayReady باید یک فرآیند نسبتا طولانی را طی کنید. برای استفاده از خدمات DRM آنها باید درخواستی ارسال کنید. همچنین، در مورد Widevine، شما باید حداقل دو عضو از تیم خود را نیز معرفی کنید تا توسط گوگل برای استفاده از Widevine تأیید شوند. 

همه اینها زمان، منابع و نیروی کار قابل توجهی را می طلبد. اگر تیم واقعاً بزرگی و منابع زیادی دارید، ممکن است به دنبال راه اندازی زیرساخت های خود باشید. اما اگر یک کسب و کار کوچک و متوسط ​​هستید، بهترین گزینه انتخاب ارائه دهنده راه حل DRM است. 

با توجه به تحریم های جهانی فعلا قابلیت ارائه سیستم DRM در ایران وجود ندارد.

این ارائه دهندگان DRM به تمام نیازهای زیرساخت شما رسیدگی می کنند و به شما در راه اندازی DRM ویدیویی کمک می کنند . این شامل همه چیز است، از رمزگذاری و رمزگذاری ویدیوهای شما گرفته تا همه فرمت های مختلف بر اساس همه مرورگرها و دستگاه ها. سپس باید روی پخش کننده ویدیو خود کار کنید، سرور میزبانی ویدیو، CDN، تنظیم تجزیه و تحلیل ویدیو و موارد دیگر. 

ارائه دهندگان DRM این کار را برای شما ساده می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویدیوهای خود را در پلتفرم خود آپلود کنید، آنها کد جاسازی را در اختیار شما قرار می دهند. شما می توانید به راحتی از آن در وب سایت خود استفاده کنید، فقط با قراردادان آن کد در صفحه خود. این تنها کاری است که باید انجام دهید تا بتوانید ویدیوهای خود را پخش کنید. 

چگونه از دانلود ویدیو در وردپرس جلوگیری کنیم؟

امروزه بسیاری از وب سایت ها مبتنی بر وردپرس هستند. با همه گیری اخیر، تعداد مربیان آفلاین که به پلتفرم های آنلاین کوچ کرده اند، افزایش یافته است. بسیاری از آنها دوره های خود را به صورت آنلاین با کمک LMS ارائه می دهند. اگرچه این LMS ممکن است حفاظت اساسی مانند محدود کردن کاربران همزمان، اشتراک گذاری را فراهم کند، اما از دانلود ویدیو جلوگیری نمی کند. 

راه های ذکر شده در بالا بهترین راه برای جلوگیری از دانلود ویدیو در وردپرس خواهد بود. بهترین راه این است که یک راه حل امن میزبانی ویدیو استفاده کنید. با استفاده از خدمات آنها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویدیو را در پلتفرم آنها آپلود کرده و آن را در وب سایت وردپرس خود جاسازی کنید. همه چیز از DRM، رمزگذاری، واترمارک و پخش کننده توسط آنها ارائه و حفاظت می شود. 

در سامانه لایو استریم ایران ما با ارائه ویژگی‌های زیر، میزبانی ویدیویی امن ارائه می‌کنیم. 

  • سیستم استریم و رمزگذاری ویدیو
  • پروتکت و رمزگذاری Playlist ها
  • پخش کننده HTML5 هوشمند
  • واترمارک پویا و سیستم DRM text به همراه افزونه وردپرس
  • سرورهای قدرتمند و CDN برای نگهداری ویدئوها
  • سیستم پخش زنده امنیتی با پخش کننده اختصاصی با قابلیت DRM Text

و بسیاری امکانات دیگر که در صفحه امکانات می توانید مشاهده نمایید.

چگونه دانلود ویدیو را در HTML5 غیرفعال کنیم؟

راه های مختلفی برای غیرفعال کردن دانلود ویدیو در پخش کننده HTML5 وجود دارد. برخی از این راه‌ها می‌تواند غیرفعال کردن کلیک راست، پنهان کردن دکمه دانلود، استفاده از Signed URL برای پنهان کردن URL ویدیو باشد. همه این پیشنهادات تا حدی جواب می‌دهند، اما نمی‌توانند روشی بی‌خطر برای جلوگیری از دانلود ویدیو در HTML5 باشند.

اگر به دنبال راه حلی به صورت آنلاین هستید، اکثر آنها پنهان کردن کنترل های ویدیویی را پیشنهاد می کنند. اما این روش ها توسط یک کاربر آگاه به راحتی قابل غلبه هستند. با بررسی کد منبع HTML5 به راحتی می توان لینک ویدیو را شناسایی کرد و به آن دسترسی پیدا کرد و سپس آن را دانلود کرد. بهترین گزینه برای جلوگیری از دانلود ویدیو در HTML5 استفاده از راه حل DRM است. با این کار امکان دانلود ویدیو وجود ندارد.

چرا باید از ویدیوهای خود محافظت کرد؟
اگر تا اینجا پیش رفته اید، به احتمال زیاد می دانید که چرا جلوگیری از دانلود ویدیو برای شما مهم است. اما من می خواهم تکرار کنم که چقدر برای هر پلتفرم ویدیویی مهم است که از ویدیوهای خود محافظت کند. 

برای یک پلتفرم ویدیویی که به دنبال کسب درآمد از محتوای ویدیویی خود است، ویدیوهای آنها اساسا  مال و ارز تمام دارایی آنهاست. درآمد آنها به تعداد ثبت نام در پلتفرم هایشان و همچنین میزان بازدید از ویدیو بستگی دارد. اما اگر محتوای آنها به صورت رایگان عمومی شود، کاربران ترجیح می دهند به جای پرداخت هزینه، آن را به صورت رایگان تماشا کنند. 

ما همین را با مشتریان خود تجربه کرده ایم. مشتریان ما معمولاً قبل از پیوستن به ما با مشکل مشابهی روبرو می شوند. نمی‌خواهم نام ببرم، اما یک مؤسسه کنکوری بسیاری از محتوای ویدئویی خود را به علت دانلود غیر مجاز از دست داده بود. از آنجایی که محتوای آن‌ها مهم و محبوب بودند، دانش آموزان بین خود پخش کرده بودند. این به نوبه خود به درآمد و ثبت نام آنها لطمه زده بود. وقتی آنها با ما تماس گرفتند، نگرانی اصلی آنها جلوگیری از دانلود ویدیو و هر نوع دزدی ویدئویی بود. پس از اینکه آنها ما را انتخاب کردند، درآمد و بازدیدهای آنها 120٪ افزایش یافت. چون دانش آموزان ویدئوهای جدید و بروز را نمی توانستند دانلود و در اختیار یکدیگر بگذارند مجبور بودند در دوره ها مجدد ثبت نام کنند.   

با توجه با تحریم سیستم های DRM مثل Google Widevine و Apple FairPlay و Microsoft PlayReady به ناچار مجبوریم از ترفندهای مختلف و ترکیبی برای محافظت از ویدئوها استفاده کنیم.

ما هم بیکار ننشستیم و چندین تکنولوژی مختلف را در سامانه لایو استریم ایران تلفیق کرده ایم تا نهایت امنیت را برای محتوای شما به ارمغان بیاوریم.

  • سیستم استریم و رمزگذاری ویدیو
  • محافظت و رمزگذاری Playlist ها
  • سیستم DRM Text یا واترمارک پویا به همراه افزونه وردپرس
  • محافظت دامنه و بسیاری امکانات دیگر

اگر کسب کاری دارید که درآمد شما از فروش ویدیو تامین می شود جهت امنیت ویدیوها و جلوگیری از دانلود و ضبط صفحه می توانید روی ما حساب کنید.

با سپاس از زمان ارزشمندی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید

2 دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه
  • saeed

    دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت: 02:57

    سلام
    اول اومدم بگم چه عجب یکی مطلب درست حسابی و علمی فارسی گذاشته به کار ما میاد، دنبال چنین فضای میزبانی بودم که دیدم اصلا شما خدماتشو میدین، خیلی خوشحال شدم.
    حتما نیازمند تماس و مشاوره هستم اما پشتیبانی واتس اپ برای ممکالمه زمانی که ایران هستم مقدور نیست.

    • مدیر سایت

      چهارشنبه 12 بهمن 1401 ساعت: 10:53

      درود بر شما
      خوشحالیم که به خدمات ما علاقمند شدید، از طریق ایمیل با شما تماس خواهیم گرفت.