آموزش برگزاری لایو و پخش زنده 

در این مقاله قصد داریم طریقه برگزاری لایو و پخش زنده را با استفاده از سرویس پخش زنده ی لایو استریم ایران، به شما آموزش دهیم و چند نرم افزار کاربردی برای این کار به شما معرفی نماییم.

شما چه وب سایت داشته باشید و چه نداشته باشید در هر صورت می توانید از این سرویس لایو استفاده نمایید پس با ما همراه باشید و نگران نداشتن وب سایت نباشید.

روند کلی ماجرا به این صورت است که شما ویدیوی زنده یا هر چیزی که دوست دارید! را به سرورهای ما میفرستید و ما هم برای شما در وب سایت شما و یا بصورت مستقیم و زنده پخش می کنیم.

برویم سراغ آموزش کاربردی پخش زنده

شما برای ارسال ویدیوی زنده خود به سرورهای ما نیاز به نرم افزارهایی دارید به آنها نرم افزار های Broadcaster (برودکستر) گفته می شود و برخی رایگان و برخی هم نیاز به خریداری دارد!

ما در این مقاله سه نرم افزار معروف و عالی برای استفاده در کامپیوتر و گوشی همراه را به شما معرفی میکنیم.

1. نرم افزار OBS Studio:

این نرم افزار پرقدرت رایگان است و می توانید آن را از وب سایت اصلی آن به آدرس زیر دانلود نمایید که برای سیستم عامل های ویندوز و مک در دسترس می باشد.
https://obsproject.com

2. نرم افزار vMix:

این نرم افزار رایگان نیست ولی نه برای ما ایرانیها! 
نسخه 24 این نرم افزار را که نسخه تست شده و استیبلی هست را می توانید از سایت Soft98.ir دانلود کنید که این دوستان زحمت استفاده رایگانش را هم کشیدند.

3. نرم افزار Larix Broadcaster:

این نرم افزار عالی برای استفاده در سیستم عامل اندروید در گوگل پلی در دسترس هست که در مقاله به طریقه استفاده از آن اشاره ای خواهیم کرد.

با استفاده از این نرم افزار ها شما  می توانید لایوهای فوق العاده حرفه ای بصورت پخش دوربین های مختلف و سوئیچ کردن بین آنها، پخش ویدیو های از پیش ضبط شده، زیر نویس متحرک و... ایجاد و پخش نمایید.

برای شروع به کار ما vMix را که نرم افزار حرفه ای تر و با امکانات بیشتری است را برای ویندوز یا مک و Larix را برای موبایل، جهت نصب پیشنهاد میکنیم.

در سامانه لایو استریم ایران ثبت نام نموده و به بخش "پخش زنده" بروید.

در این بخش، پخش زنده ی جدیدی اضافه نموده و پس از ساخت با کلیک بر روی آن به صفحه جزئیات پخش زنده وارد شوید.
در این بخش به شرح و کاربرد هر مشخصه ی پخش زنده می پردازیم.

آدرس RTMP:

این آدرس سرور دریافت کننده لایو و پخش زنده شما است. 

کلید پخش زنده (Stream key):

این کلید استریم شماست که به همراه آدرس rtmp باید در نرم افزار برودکستر شما ست شود.

فعالسازی پخش مستقیم:

اگر وب سایت ندارید می توانید با فعالسازی این گزینه قابلیت پخش مستقیم را فعال نموده و آدرس پخش مستقیم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. اگر وب سایت دارید می توانید لایو را به راحتی در یکی از صفحات وب سایت خود قرار داده و مخاطبان را برای مشاهده لایو به وب خود فرا بخوانید.

آدرس پخش مستیقم:

این آدرس پخش مستقیم لایو شما برای مخاطبین شماست، در صورتی که فعال باشد مخاطبین شما می توانند با باز کردن این آدرس در مرورگر خودشان شروع به تماشای لایو شما نمایند و در گفتگوی عمومی لایو نیز شرکت نموده و سوالات و نظرات خود را ارسال نمایند.

کد Embed: 

این یک خط کد برای قرارگیری لایو و پخش زنده در وب سایت شما استفاده می شود، بصورتی که این کد را هر جایی از کد html صفحه خود قرار دهید لایو بلافاصله بعد از این کد در وب سایت شما نمایان خواهد شد.

دامنه های مجاز:

از این امکان می توانید برای جلوگیری از پخش لایو در وب سایت های غیر مجاز استفاده نمایید و فقط دامنه وب سایت خود را بصورت https://example.com در آن تعریف نمایید و در صورت تعدد دامنه ها آنها را با ویرگول لاتین از هم جدا نمایید.

آی پی های مجاز:

این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا مشاهده لایو و پخش زنده را برای افراد خاص با IP آدرس های خاصی فعال نمایید. آی پی ها را می بایست با ویرگول لاتین از هم جدا نمایید.

کاور پخش زنده:

از این مشخصه برای طراحی و قرار دادن یک کاور زیبا برای لایو خود می توانید استفاده نموده و این کاور قبل از شروع پخش زنده به مخاطبین نمایش داده خواهد شد.

فعالسازی چت زنده:

لایو شما می تواند یک گروه عمومی گفتگو نیز داشته باشد تا مخاطبین با وارد کرد نامشان به گفتگو بپوندند و بتوانند در بحث شرکت نموده و سوالات خود را مطرح نمایند.
دقت نمایید اگر این امکان  در تنظیمات پخش زنده غیر فعال باشد حین لایو نمی توانید چت را فعال یا غیرفعال نمایید و کلا نمایش داده نخواهد شد.

نمایش کاربران در چت روم:

تعداد بینندگان و تعداد حضار در گفتگو متفاوت است بصورتی که امکان دارد شخصی پخش زنده شما را مشاهده کند ولی تمایلی به پیوستن به گروه گفتگو نداشته باشد لذا تعداد کاربران در اتاق گفتگو را می توانید نمایش دهید یا ندهید.

نمایش تعداد ببینندگان پخش زنده:

این هم امکانی است تا بتوانید تعداد مخاطبین مشاهده کننده لایو را مخفی نگه دارید.

ما در مقالات آتی به آموزش نرم افزار های Broadcaster معرفی شده می پردازیم ولی در این مقاله بنا را به تسلط نسبی شما روی این نرم افزارها می گذاریم پس وارد جزئیات و تنظیمات گسترده آنها نخواهیم شد.

 

توجه بسیار مهم 1:

حتما سرعت آپلود خود را با استفاده از SpeedTest.net تست و بررسی نمایید و در خوشبینانه ترین حالت 50 درصد این سرعت را در نظر بگیرید و بیت ریت را با توجه به سرعت آپلود ست نمایید بطور مثال اگر بیت ریت را روی 2500 kbp ست نمایید نرم افزار برودکستر شما در هر ثانیه مجبور به آپلود 2.5 مگابایت دیتا هست که اگر قدرت آپلود مناسبی نداشته باشید دچار قطعی و عدم ارسال لایو می شوید. این مورد را در اولویت خود قرار دهید.

توجه بسیار مهم 2:

اگر لایو را روی وب سایت خود ارائه می نمایید حتما حتما از منابع هاستینگ سایت خود اطمینان حاصل کنید که پاسخگوی تعداد نفرات همزمان آنلاین شما باشد و این مورد را از هاستینگ خود بپرسید و در صورت نیاز هاست خود را به هاست های حرفه ای تغییر دهید، سرورهای ما پاسخگوی تعداد بالا هست ولی حتما سایت شما هم باید پاسخگوی ورود تعداد نفرات شما باشد در غیر این صورت با ورود تعدادی مخاطب به لایو شما سایت شما از دسترس خارج خواهد شد.

 

طریقه برگزاری لایو با نرم افزار OBS Studio:

نرم افزار OBS Studio نرم افزاری است که از پروتکل RTMP پشتیبانی نموده و می تواند پخش زنده شما را به همه پلتفرمهایی که از RTMP پشتیبانی می کنند ارسال نماید
شما می توانید مستقیماً از OBS به Twitch، YouTube، Facebook Live، Steam، Daily Motion، آپارات، اینستاگرام، لایو استریم ایران و حدود 25 پلتفرم دیگر استریم کنید. 
تقریباً هر پلتفرمی که فکرش را بکنید امکان پذیر است.

برای شروع، بدیهی است که به نصب OBS Studio روی رایانه خود نیاز دارید و ما فرض را بر این می گذاریم که شما این نرم افزار را نصب کرده و درک اولیه ای از نحوه عملکرد آن دارید. اگر مشکلی در نصب و راه اندازی اولیه OBS دارید آموزش های زیادی وجود دارد که با یک جستجوی کوچک به آنها برسید و مشکل را حل کنید.
بنابراین ما فقط بر روی تنظیمات اصلی OBS برای ارسال استریم به سرورهای لایو استریم ایران تمرکز می‌کنیم. 

نرم افزار OBS Studio را باز نمایید در این نرم افزار می توانید Profile های مختلفی یا محیط های کاری مختلفی تعریف نمایید و OBS این محیطها و چیدمان و تنظیمات هر محیط را برای شما ذخیره و نگهداری می نماید.

به گزینه Setting در OBS بروید.

و سپس بخش Stream را کلیک نموده و service را در حالت custom قرار دهید.

حال به سامانه برگشته و آدرس rtmp و کلید پخش زنده (Stream key) را کپی کرده و در این تنظیمات در obs قرار دهید.

 

سپس در Setting به گزینه output رفته و video bitrate و audio bitrate را روی مقادیر دلخواه ست نمایید دقت نمایید مقدار 500kbps با ابعاد 1280x720 کیفیت معقولی را ارائه می دهد.
با آزمودن این تنطمیات می توانید به کیفیت دلخوه خود برسید فقط مخاطبان و اینترنت آنها را هم درنظر بگیرید تا لایو شما را بتوانند بدون قطعی تماشا کنند.

 

پیشنهاد می کنیم Video bitrate را روی 480 kbs و Audio bitrate را روی 96 ست نمایید.

 

تنظیمات مهم OBS:

در bitrate دقت نمایید اگر بیت ریت بالا ست می کنید و استریم شما در OBS از حالت سبز رنگ خارج می شود و نارنجی رنگ و یا زرد رنگ می شود این مقدار را کاهش دهید. پهنای باند اینترنت شما کشش ارسال را در این حالت خواهد داشت.

توجه: چنانچه Keyframe Interavl را روی 1 ثانیه قرار دادید و قطعی داشتید این مقدار را می توانید 2 ثانیه ست نمایید.

حال به obs برگردید و در بخش Scenes یا سن ها می توانید یک یا چند سن بسازید و در هر کدام عناصر متعدد را نمایش دهید و در حین پخش بین این سن ها حرکت نموده و یک لایو تلویریونی حرفه ای ارائه دهید.
هر سن می توانید منابع مختلفی مانند دوربین ها، ویدئوهای ضبط شده، صوت و موسیقی، زیر نویس، اسکرین دستگاه شما، تصاویر و ... باشد.

در بخش sources یا منابع به راحتی با زده دکمه + پایین می توانید منبع خود را به سن انتخابی اضافه نمایید ما در تصویر پایین دوربین دستگاه را به Scene 4 اضافه می نماییم


پس از تنظیم OBS ایجاد سن ها و همچنین منابع نوبت به شروع لایو و پخش زنده می رسد.
شما می توانید با کلیک بر روی دکمه Start Steaming لایو خود را آغاز نموده و OBS شروع به ارسال منابع شما به سرور می کند.

در صورت اتصال خوب و ارسال موفقیت آمیز OBS در پایین فرم خود اطلاعات اتصال را به شما نمایش خواهد داد و بسته به کیفیت و سرعت اتصال رنگ سبز یا نارنجی یا قرمز نمایش داده خواهد شد.

پس از اینکه استریم را در OBS آغاز نمودید نوبت به فعال سازی لایو و پخش زنده در سامانه می رسد.
پس به سامانه برگردید و دکمه شروع پخش زنده را کلیک نموده تا به صفحه مدیریت پخش زنده منتقل شوید و مجوز پخش لایو شما برای مخاطبان صادر شود.

حال که پخش زنده آغاز شده است می توانید با تغییر scene های OBS لایو حرفه ای خود را تکمیل نموده و لابلای لایو خود تنوع ایجاد نمایید. بطور مثال ما در Scene 1 یک ویدئوی از پیش ضبط شده را استریم میکنیم.

اگر وب سایت ندارید و از امکان پخش مستقیم استفاده نمایید مخاطبان شما لایو شما را بصورت زیر در مرورگر خود در کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری مانند گوشی و تبلت می توانند مشاهده نمایند.

نمایش در گوشی همراه

شما هنگام پخش زنده می توانید با زدن دکمه فعال/غیرفعالسازی کامنت، چت روم را غیر فعال یا فعال نمایید

فعال و غیر فعال کردن کامنت ها بصورت آنی برای تمام مخاطبان شما رخ خواهد داد و پس از غیرفعال کردن چت و کامنت ها ویدیوی لایو شما کاملا واکنشگرا (Responsive) به اندازه عرض صفحه خواهد شد.

چنانچه شما وب سایت دارید و می خواهید پخش زنده را در سایت خود ارائه نمایید می توانید از کد Embed لایو استفاده نموده و این کد را در صفحه مورد نظر خود در سایتتان قرار دهید.

برگزاری لایو و پخش زنده در وردپرس

تکنولوژی وب سایت شما برای قرارگیری لایو در آن مهم نیست وردپرس و یا هر تکنولوژی دیگری فرقی ندارد.
فقط کافیست کد در متن HTML صفحه شما گذاشته شود.

در وردپرس می توانید با ساختن یک صفحه و یا ویرایش کد html صفحات موجود خود، کد Embed را در هر جای صفحه که نیاز دارید قرار دهید همین!

از این کد نیز می توان در اپلیکیشن و در یک WebView از آن استفاده نمود و یا آدرس پخش مستقیم را در مرورگر داخلی فراخوانی نمود.

پس از اتمام لایو و پخش زنده خود، در OBS دکمه stop streaming را کلیک نموده و سپس در سامانه دکمه اتمام پخش را کلیک نمایید.

 

طریقه برگزاری لایو با نرم افزار vMix:

نرم افزار vMix یکی از نرم افزار های قوی برای استریم محسوب می شود و محبوبیت فراوانی در بین کاربران دارد. شما یه لایو فوق العاده حرفه ای را می توانید با این نرم افزار ارائه نمایید.

در timeline این نرم افزار می توانید موارد مختلفی را بچینید و در هر بخش منابعی مختلفی مانند دوربین، ویدئو از پیش ضبط شده و ... را اضافه نمایید.

با استفاده از Add input شما می توانید منابعی را که نیاز دارید مانند دوربین و ... را اضافه نمایید.

 

با زدن دکمه چرخ دنده کنار Stream تنظیمات استریم برای شما باز می شود.

در این فرم vMix به شما این اجازه را می دهد تا همزمان پخش زنده خود را به چندین سرور بفرستید مثلا یکی به لایو استریم ایران، دیگری به آپارات و یکی هم به یوتیوب (این قابلیت به انتخاب شماره 1و2و3 انجام می شود)

ما شماره 1 را انتخاب می کنیم و مقصد یا Destination را روی Custom RTMP Server قرار می دهیم.

سپس آدرس RTMP و کلید استریم یا همان Stream name or key را از سامانه لایو استریم ایران کپی کنید و در بخش های مربوطه قرار دهید.

کیفیت یا Quality را متناسب با سرعت اینترنت خود و همچنین مخاطبانتان انتخاب و تنظیم نمایید و دکمه Save and Close را کلیک نمایید.

با زدن دکمه چرخ دنده جلوی Quality فرم تنظیم کیفیت باز شده و می توانید تمام موارد را به دلخواه مدیریت نمایید.

حالت استریم شما در vMix می بایست در حالت ارسال قرمز رنگ باشد اگر احساس کردید که مواقعی زرد رنگ می شود پهنای باند شما کشش ارسال Bitrate ست شده را ندارد می توانید مقدار bitrate را پایین آورده و مجدد استریم را آغاز کنید.

 

تجربه کاربران ما و بازخورد دریافت شده به ما نشان داد که Bitrate 500 و اندازه 1280 در 720 و  یا اندازه های پایین تر کیفیت و پایداری خوبی با این سرعت اینترنتی که در حال حاضر داریم به لایو شما خواهد داد.

پس از اعمال تنظیمات و چپیدمان Timelime برای شروع ارسال لایو به سرور روی دکمه Stream در پایین vMix کلیک نمایید

سپس دکمه Start All را کلیک نموده تا لایو شما به سرورهای تنطیم شده ارسال شود.

به سامانه لایو استریم ایران برگردید و دکمه شروع پخش زنده را کلیک نمایید تا مخاطبان شما بتوانند لایو را در دستگاه های خود مشاهده نماینذ.

 

طریقه برگزاری لایو با نرم افزار Larix Broadcaster از گوشی همراه:

نرم افزار Larix یک نرم افزار فوق العاده عالی برای استفاده در گوشی تلفن همراه برای ارسال استریم به سرورهای RTMP هست.

این نرم افزار عالی را می توانید از گوکل پلی دانلود نمایید.

پس از نصب، نرم افزار لاریکس را باز نمایید

 

1- ورود به صفحه تنظیمات برنامه  
2- دیگر تنظیمات حین لایو مانند سوئیچ بین دوربین ها، تنطیمات صدا و میکرفون، زوم و ...
3- از این دکمه برای ضبط تصویر استفاده می‌شود.
4- فعال یا غیرفعال کردن میکروفون.
5- برای گرفتن عکس در صفحه استفاده می‌شود.
6- تغییر دوربین جلو و عقب
7- میزان صدای دریافتی از طریق میکروفن.

دکمه تنظیمات را کلیک نمایید تا صفحه Settings برای شما باز شود و در صفحه settings شما گزینه های مختلفی مانند Connection، Video و audio , ... را مشاهده می نمایید.  گزینه Connections را انتخاب نمایید.

در صفحه Outgoing Connections گزینه New Connection را انتخاب نمایید.

در این فرم New Connection آدرس RTMP را که از سامانه لایو استریم ایران کپی کرده اید را در بخش Url قرار دهید و سپس بلافاصله بعد از آن کلید پخش زنده را در ادامه همین آدرس قرار دهید و دکمه Save را بزنید. 

مجدد وارد Settings شوید و گزینه Video را انتخاب نمایید و Resolution را به 1280 در 720 تغییر دهید

 

در همان تنظمات ویدیو در بخش Encoder Parameters گزینه Bitrate match resolution را می توانید خاموش نموده و bitrate را به 700 و یا مقادیر پایین تر تا 500 تغییر دهید.

 

حالت Background streaming در Larix:

فعال سازی این امکان، به شما کمک میکند تا بتوانید از لاریکس خارج شده بدون استاپ کردن لایو و از اپلیکیشنهای دیگر گوشی خود استفاده نمایید و لایو هم در پس زمینه توسط لاریکس ارسال خواهد شد.

 

 

 

مجدد به Settings برگردید و به بخش Audio رفته و گزینه Birtate را به 96 تغییر دهید. و سپس بروید برای شروع لایو و پخش زنده.

 

بعد از آن دکمه ضبط و شروع استریم را بزنید.

به سامانه لایو استریم ایران برگردید و دکمه شروع پخش زنده را کلیک نمایید تا مخاطبان شما بتوانند لایو را در دستگاه های خود مشاهده نمایند.

 

 

در سامانه لایو استریم ایران و در صفحه نمایش پخش زنده می توانید لایو خود را مدیریت نموده و کامنت ها را فعال یا غیرفعال نموده و پس از پایان لایو Larix را stop نموده و دکمه اتمام پخش زنده را کلیک نمایید.

بروز رسانی شماره 1 مطلب:

1. در بروزرسانی جدید سامانه شما می توانید تعیین نمایید سیستم چت و کامنت کنار لایو و یا بر روی لایو قرار بگیرد.

در حالتی که چت روم روی لایو باشد کاربران در حالت FullScreen کامنت ها را از دست نخواهند داد و نیاز به minimize و کوچک کردن لایو برای مشاهده کامنت ها نخواهند داشت.

2. مدیریت کامل چت روم و کاربران آن، بصورتی که شما می توانید لیست کاربران وارد شده به چت روم را ببینید، کاربری را محدود کنید، پیام های کاربر خاصی را حذف نمایید، کلیه پیام ها را حذف و یا ذخیره نمایید و همچنین کاربری را با آدرس آی پی محدود کنید تا در لایوهای آتی هم نتواند پیام ارسال نماید.

3. امکان ضبط لایو به سامانه افزوده شده و پس از پایان لایو امکان دانلود در قالب mp4 برای برگزارکننده مهیاست و همچنین این لایو ضبط شده را می توان بدون آپلود به بخش استریم و محافظت ویدیوی سامانه منتقل نمود تا در امنیت پخش شود. لازم به ذکر هست که برای فعالسازی ضبط نیاز دارید تا درخواست خود را در تیکت برای ما ارسال نمایید تا ضبط برای شما فعال شود چون قابلیت ضبط برای سرورهای پیشفرض سامانه فعال نیست. 

 

سپاس از زمانی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید.

امیدواریم مطالب و این آموزش برای شما مفید باشد.

ارادتمند

تیم لایو استریم ایران

 

2 دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
ارسال دیدگاه
  • روح الله کریمی

    سه شنبه 28 آذر 1402 ساعت: 10:39

    عالی و کامل
    ممنونم

    • مدیر سایت

      یکشنبه 01 بهمن 1402 ساعت: 10:44

      درود بر شما
      سپاس از اینکه وقت با ارزش خودتون رو برای مطالعه این مقاله گذاشتید